Onze visie op de uitzending van Tros Radar van 8 april 2024
Deze Tros Radar uitzending besteedde aandacht aan de elektrische CV ketel.
We proberen een zo kort mogelijke opsomming te geven:
De belangrijkste punten:
- Elektrische CV ketels zijn verboden. Pertinent onjuist, zie deze link.
- Elektrische CV ketels zijn energieslurpers: misleidend en volledig onjuist*, zie hieronder en ook deze link.
Het misleidende plaatje ongeveer halverwege het CV ketels item geeft aan: 1,45 kWh > 1 kWh. Dit plaatje is echt in hoge mate misleidend! Het lijkt erop dat 1,45 kWh aan stroom 1 kWh aan warmte geeft. Dat is onjuist. Correct is: 1 kWh > 1 kWh.
De oorzaak is het niet begrijpen van een getalswaarde (1,45) die in dit document staat. (pag. 2, onderste tabel, derde kolom van links, vet gedrukt). Dat getal is de primaire fossiele energiefactor, dwz de hoeveelheid fossiele brandstof-energie die nodig is om 1 kWh aan stroom bij je thuis binnen te krijgen. Energieopwekking ging gemiddeld tot 2020 met dat rendement. Dat rendement verbeterde in 2023 (getal rechts ervan) tot 1,21 en is in 2030 naar schatting 0,77. Oorzaak: toenemend aandeel wind en zonne-energie. Die gebruikte 1,45 is dus niet wat je in de ketel stopt!! maar dat wordt wel gesuggereerd…
Ter verduidelijking: Als uw auto 7 liter/100 km diesel gebruikt, wordt er gezegd: dat klopt niet want, om de diesel te maken, heb je voor 1 ltr diesel in je tank 1,45 ltr diesel nodig. En dus is je verbruik: 7×1,45 = 10,15 ltr/100 km. Uw auto is dus een slurper!!….. Maar troost u, dat zijn vanaf nu dus alle auto’s, vooral ook de elektrische!!! (want dit argument is nog niet voor benzine, diesel of LPG bedacht).
En als dat zo is, is de warmtepomp een evengrote slurper!
*Als ze energie “slurpen” zijn ze ofwel verkeerd gedimensioneerd, niet goed ingeregeld (veel te hoge aanvoertemperatuur, pendelen), en/of is er sprake van problemen met de CV water druk, lucht in leidingen/radiatoren, niet hydraulisch ingeregeld, etc.
Dan de 2 probleem gevallen:
- De ene is het echtpaar met de TI-Green inductie ketel. Een speciaal soort elektrische ketel waarover je hier een beschouwing vindt. Het zal duidelijk zijn dat wij die ketel niet voeren!
- De andere is de jonge vrouw waar in een stookruimte 4 ketels werden getoond, alle vier van Bosch (ook niet in ons programma). Tevens zichtbaar zijn daar de hoge boilers, eveneens 4 stuks. Als dat inderdaad boilers zijn, hebben ze een inhoud van 300 ltr minimaal, wellicht zelfs 500 ltr. Die boilers, als ze (waarschijnlijk) aan de CV ketels zijn gekoppeld geven gigantische afstraalverliezen… Helemaal als ze ook nog elektrische verwarmingselementen hebben en 24/7 op 60º worden gehouden… Dat heeft dus niets met dat keteltje zelf te maken…
- Hier had eigenlijk nog een derde en een vierde enz. probleemgeval moeten staan vraagt u? Inderdaad, maar misschien zijn die er wel niet?
Verder waren er natuurlijk nog een fors aantal details, met name ook in het gesprek met zowel de electriciën als met
Doekle Terpstra, die dringend om een beetje kennis van de materie brulden. Kennis die helaas verblindend schitterde door afwezigheid. Ook hier de totale verwarring van CV ketels en technisch bouwsysteem! Geen kennis van het Bouwbesluit en nog minder van de Europese regelgeving die daaraan ten grondslag ligt. Een volledig gemiste kans!
Grappig dat Doekle Terpstra niet wist hoeveel elektrische ketels er in NL staan. Wij weten het (bij benadering) wel! Kort gezegd: nog geen 0,2% van de huishoudens wordt volledig elektrisch verwarmd (warmtepompen niet meegerekend). Daarvan hebben er nog geen 5% een elektrische CV ketel. En dus géén door Doekle Terpstra verkochte warmtepomp, zijn geliefde verdienmodel…
Dat zijn er minder dan het totaal aantal in Nederland geregistreerde Ferrari’s….
Het waarom van die ophef is nu wel duidelijk. Als u wilt weten hoe dit kon gebeuren en hoe lobby’s werken, de warmtepomp lobby in het bijzonder
kijkt u dan hier.
Tot slot nog de antwoorden van het Ministerie VROM op vragen van Tros Radar, je vindt ze hier.
Een greep daaruit:
“Het gaat hier om een Nederlandse uitwerking van een Europese regel. Die regel houdt in dat een verwarmingsinstallatie een minimale energieprestatie moet halen, wanneer er een nieuwe ketel wordt geplaatst of deze wordt vervangen.”
- (11) Een lidstaat die het noodzakelijk acht om nationale bepalingen te handhaven die hun rechtvaardiging vinden in eisen van doorslaggevend belang in verband met de be scherming van het milieu, of om nieuwe bepalingen in te voeren op basis van nieuwe wetenschappelijke gegevens in verband met de bescherming van het milieu wegens een specifiek probleem dat zich in die lidstaat aandient nadat de toepasselijke uitvoeringsmaatregel is genomen, kan hiertoe overgaan mits hij zich houdt aan de voor waarden die zijn vastgelegd in artikel 95, leden 4, 5 en 6, van het Verdrag en die voorzien in een kennisgeving vooraf aan en goedkeuring van de Commissie.
“Elektrische CV-ketels, als hoofdverwarming, halen die wettelijke minimale energieprestatie in bijna alle gevallen niet.”
Dat is volstrekt onjuist, de ketel moet, als hij op de markt wordt gebracht voldoen aan die Ecodesign richtlijn 2009/125/EG! Dat doen ze ook, getuige het CE certificaat behorende bij de ketel.
Hier komt opnieuw de grote misvatting om de hoek kijken: het Bouwbesluit spreekt helemaal niet over CV ketels maar over “een technisch bouwsysteem voor verwarming”. Dat zijn 2 verschillende dingen! Uitleg in dit artikel.
“…Als er vervolgens (noot: na 2018!) nieuwe systemen op de markt komen, zoals een elektrische cv-ketel, moet je als installateur of woningeigenaar natuurlijk wel nagaan of dat ook aan de eisen voldoet, en of het bewoners niet opscheept met een torenhoge energierekening. En dat laatste gebeurt helaas onvoldoende….”
Hoezo, de elektrische CV ketel was in 2013 al in de VERORDENING (EU) Nr. 813/2013 VAN DE COMMISSIE (van 2 augustus 2013 tot uitvoering van Richtlijn 2009/125/EG) opgenomen!!
“Daarnaast werken we aan de normering van hybride warmtepompen bij vervanging van de gasgestookte cv-ketel”.
Pardon?? Werken aan de normering van een warmtepomp?? Hoeft echt niet meer hoor, zelfs niet als je hem hybride noemt, is al in 2013 in bovengenoemde Verordening gedaan, kijk maar bij punt 17.
Overigens, een hybride warmtepomp is geen hybride warmtepomp als hij niet met een gas CV ketel samenwerkt…Bovenstaande formulering is daarmee bovendien nog eens volstrekt onzinnig!!
Noot:
Nog vreemder wordt het als je weet dat het Bouwbesluit valt onder verantwoordelijkheid van het Min. BiZa en niet onder het hier opgevoerde VROM…………